Kredsbestyrelsen i Lev Bornholm opfordrer hermed alle til at indsende indstillinger til årets Lev Bornholm-pris.

Lev Bornholm-prisen er en anerkendelse af et særligt stykke arbejde eller en indsats for mennesker med udviklingshæmning på Bornholm. Prisen består af et diplom samt kr. 1.000,- der gives til hver person.

Prisen kan gives til én person eller flere personer. For at komme i betragtning til Lev Bornholm-prisen, skal man indstilles af én eller flere personer, der mener, at man har gjort en forskel for mennesker med udviklingshæmning ved fx at tage initiativer til aktiviteter, nye samværsformer eller ved at have lagt en ekstraordinær arbejdsindsats for målgruppen.

 

Tidligere modtagere:

2016: Janus Node, faglig-pædagogisk leder i Mælkebøtten.

2017: Kim Mortensen, Bornholms Cycle Club.

2018: Værkstedsgruppen, Sandemandsgården.

2019: Martin Byder, Aakirkeby I.F.

2020: Tejn Dagli’ Brugs

2021: (Ikke uddelt pga. Covid-19)

2022: Sussie Holmtoft, Det Levende Køkken

2023: Personalegruppen på Klub Stjernen

2024: Arne Højegaard & Kim Jakobsen, Handicap Idræt Bornholm

2025: Maria Hansen, Rø Aktivitetscenter

 

Prisen uddeles af bestyrelsen for Lev Bornholm på årsmødet i Det Levende Køkken d. 26. februar 2026, på baggrund af de indstillinger, der er indkommet. Indstillinger til Lev Bornholm-prisen skal være begrundede og være bestyrelsen i hænde senest d. 7. februar. Indstillingen kan sendes på e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller post til:

Per Holm Strandgade 23, 3790 Hasle

Hvis man tidligere har søgt støtte hos Lev Bornholm og gerne vil gøre det igen i fremtiden, så er det værd at være opmærksom på bestyrelsens præcisering af retningslinjerne, der indebærer at ansøgninger kun kan behandles på bestyrelsesmøder.

På Lev Bornholms bestyrelsesmøde i juni 2025, diskuterede bestyrelsen nogle retningslinjer for tildeling af støtte til diverse arrangementer oa. Bestyrelsen besluttede dog på baggrund af diskussionen, at eventuelle retningslinjer ikke skulle stå i vejen for nye muligheder, og for at bestyrelsen havde frie hænder til at yde støtte til anerkendelsesværdige formål. Der blev derfor ikke besluttet egentlige retningslinjer på mødet, dog med to undtagelser:

1. Bestyrelsen har lejlighedsvist behandlet ansøgninger i mellem bestyrelsesmøder, hvis fx et arrangement skulle afholdes inden et kommende møde. Bestyrelsen ønsker at præcisere sin praksis, så det fremover kun vil være muligt at få behandlet sin ansøgning på et bestyrelsesmøde. Dato for næstkommende bestyrelsesmøde vil fremgå her på hjemmesiden.

2. Tilskud til fester på bostederne vil fremover tildeles efter en model, der udregnes på baggrund af antallet af beboere på bostedet.